Followers

Wednesday 30 July 2014

Berpijak di bumi yang nyata !


" Sampai bila kau nak jadi orang lain? Please jadi diri sendiri wei. "

Kita masuk dalam fasa Ammar and Raz's stories okay?

So, berpijak di bumi yang nyata eah? Seringkali aku lihat ada orang menyamar jadi orang lain. Dengan alasan nak populariti dan nak duit. Haihh, tolonglah. Jangan nak menyamar jadi orang lain.

..............................

" Wei Mar, lepak jom? "

Aku tersenyum sambil menganggukkan kepala. Aku tau sangat kalau Raz ajak aku lepak bermakna dia tengah takde mood.

" Kau ada masalah ke Raz? Cerita ah kat aku manalah tau aku boleh tolong. "

Raz diam seketika.

" takde papelah... "

" Haa yelaa. Kalau kau taknak bagitau takpe. Dah jom lepak. "

" Heee okk jom. "

Tengah aku dan Raz berjalan, aku ternampak seorang lelaki berpakaian baju dan seluar yang terkoyak - koyak sambil memegang kotak yang berisi duit. Lelaki itu datang kat aku dan meminta sedekah. Aku dan Raz pun mengeluarkan beg dompet kitorang dan menghulurkannya sedikit wang. Dia nampak begitu gembira dan lari pergi ke satu tempat. 

" Wei Raz, agak kau dia nak pergi mana tu? Laju semacam je. "

" Alaa, mungkin dia pergi kat keluarga dia lah tu. Gembira dapat duit nak bagi anak bini makan. Dah lah, tak baik buruk sangka dekat orang. Jom jalan. " Lalu kitorang pun berlalu pergi.

Tengah syok kitorang jalan sambil bersembang, mata aku terlihat wajah lelaki tadi. Tersorok di belakang kawasan perumahan. Mata aku fokuskan lagi dekat dia dan paling aku terkejut, di tangannya ada dadah. So, duit yang kitorang sedekah tadi dia beli dadah ke? Raz pelik melihat aku. Dia pun menoleh dan terlihat juga lelaki tadi sedang menghisap dadah. 

" Huh, ini rupanya kerja dia. Menyamar jadi pengemis semata - mata nak beli dadah. Ehh sakit pulak hati aku ni. " Kata aku dengan nada sedikit marah.

" Hah, kau rilek jela Mar, biarlah dia. Kita pun bukannya tau pun tadi. Dah takyah fikir, kita balik rumah layan televisyen lagi best. Biarkan dia dengan life dia. "

" Nak biarkan? Kalau kita biarkan nanti dia buat lagi. Kita kan Daie wei. Kita kenalah mencegah kemungkaran dan mengajak orang kepada kebaikan. "

" Memang betul kata kau Mar. Kau pergilah nasihat dia, kalau dia taknak berubah jugak. Kita serahkan pada Allah jela. "

Aku pergi nasihat dia tapi nasihat aku tu macam ' masuk telinga kanan , keluar telinga kiri. ' Hampeh betul. Membazir air liur dan masa aku je.

Aku dan Raz pun berlalu pergi dari tempat tu. Sepanjang perjalanan balik, Raz asyik lihat aku menggelengkan kepala sambil mengeluh banyak kali.

" Dahlah Mar. Kau dah buat yang terbaik. " pujuk Raz.

" Aku pun dah tak tau nak buat macamana dah, puas aku pujuk nasihat bagai. "

" Aku ada satu ayat ni, kau ingat ayat ni sampai kau mati. "

" Apa dia? "

" Allah Maha Melihat dan Maha Mengetahui akan sesuatu perkara. Kalau kau tak dapat nak ubah kan seseorang , serahkan kat Allah. "

" Haa iyelaa Raz, dah lah jom balik. "

 ........................................

Okay selesai.

Sebenarnya, tak payah lah nak menyamar jadi orang miskin, orang kaya dan sebagainya. Syukur jela dengan life yang kau ada sekarang. 

Aku nak bagitau something ni. Masa aku nak keluar rumah, aku lihat ada kucing terbiar sedang minum air lopak. Aku kesian kat dia, jadi aku masuk dalam balik dan amikkan sedikit makanan dan minuman untuk kucing tu.

 Lepas aku bagi dekat kucing tu, kucing tu pun makan dengan berselera. Ternyata dia memang lapar dan haus. Bila aku fikir balik, nasib kucing tu sama dengan nasib orang yang susah dekat luar sana tu. Kalau boleh memang aku nak tolong nasib semua orang dan haiwan ni, tapi apa kan daya aku ni pun mak dengan ayah aku tanggung. Kadang musykil jugak, ada yang sanggup jadi pengemis semata - mata demi wang, tapi ada yang memang betul - betul miskin dan perlukan duit untuk sara kehidupan. Sampaikan orang yang nak tolong dermakan tu pun rasa was - was.

Tolong lah jangan menyamar, ramai lagi yang tak berkemampuan kat luar sana tu. Jangan asyik ikut cakap nafsu kau tu je. Nafsu tu kau buang lah jauh - jauh. 

......................................

Apa yang baik, jadikan pedoman. Apa yang buruk, buang jauh - jauh dari ingatan. Sesungguhnya saya ni cuma manusia biasa yang bila - bila masa sahaja, akan diambil saja dari dunia ini.

Maafkan salah silap, dan juga jika ada terkasar bahasa atau tersilap kata.

Ingat konsep Amar Ma'ruf Nahi Munkar! Mengajak kepada kebaikan, mencegah kepada keburukan. Kitakan Daie.

Selamat menempuh dugaan dan ujian hidup.

Assalamualaikum.
 

 







No comments:

Post a Comment